کولونوسکوپی
نوشته شده توسط : webomomi120

مجموعه: آزمایشات

 

کولونوسکوپی عبارتست از رویت و بررسی قسمت انتهایی دستگاه گوارش به نام کولون یا روده بزرگ .کولونوسکوپی روشی کم خطر است و اطلاعات بسیار مفیدی در مورد روده بزرگ فراهم می کند که با روش های تصویر برداری و آزمایشات دیگر قابل دسترسی نمی باشد. کونولوسکوپی با استفاده از دستگاهی به نام کولونوسکوپ انجام می شود که لوله ای انعطاف پذیر همراه با سیستم تصویر برداری است .کولونوسکوپ از راه مقعد به روده ی بزرگ وارد می شود و به توسط آن سر تا سر روده ی بزرگ دیده می شود بر حسب مورد ممکن است از 20دقیقه در موارد صرفاً تشخیصی تا یک ساعت در موارد همراه با  اقدامات درمانی طول بکشد .

در چه مواردی کولونسکوپی لازم است انجام شود ؟

شایع ترین دلایل انجام کولونسکوپی عبارتند از :

– تشخیص پولیپ روده  یا کانسر کولون

– دفع خون از مقعد و ارزیابی آن

– تغییر عادت دفعی مثل اسهال طول کشیده

– کم خونی فقر آهن

– سابقه ی فامیلی سرطان روده

– دردهای غیر قابل توجیه شکم

– تصاویر غیر عادی در سی تی اسکن یا تصویر برداری روده .

 آمادگی برای انجام کونولوسکوپی

قبل از انجام کونولوسکوپی روده ی شما باید کاملاً شست و شو و تمیز شود به نحوی که پزشک بتواند دقیقاً تمامی قسمت های دیواره روده را ببیند پزشک معمولاً دستورات آماده سازی روده را به شما ارائه می کند در اولین فرصت دستورات را به دقت مطالعه کنید و هر گونه سوالی درباره ی تغییرات در رژیم غذایی یا داروهایی که احیاناً به دلیل دیگری مصرف می کنید را از پزشکتان سوال کنید مصرف غذای جامد حداقل یک روز قبل از کونولوسکوپی ممنوع است و دریافت مایعات فراوان در 48 ساعت قبل از کونولوسکوپی در دستور کار است که می تواند تا حدود 6 ساعت قبل از کونولوسکوپی ادامه یابد( شامل آب و سایر مایعات شفاف مثل آب گوشت صاف شده ،آب مرغ صاف شده و شفاف و چای کم رنگ)

برای شست و شوی روده معمولاً از یک مسهل قوی استفاده می شود که ممکن است دستور این باشد که همه ی دوز مسهل را شب قبل از کونولوسکوپی استفاده کنید یا این که در دو نوبت استفاده شود که نوبت دوم آن 4 تا 6 ساعت قبل از کونولوسکوپی است. مسهل معمولاً به شکل محلول هایی است که شما باید طبق دستور پزشک آن را آماده کنید. قرار دادن محلول در یخچال ممکن است خوردن آن را برایتان آسان تر کند ولی از افزودن یخ به آن خودداری کنید ممکن است با استفاده از نی مخصوص ،نوشیدن آسان تر باشد. خوردن این محلول احتمالاً ناخوشایند ترین قسمت برای انجام کونولوسکوپی است .ایجاد اسهال آبکی مورد انتظار است که ممکن است به فاصله ی کمی از نوشیدن محلول اتفاق بیفتد و یا حتی ساعت ها بعد از نوشیدن آن به تعویق افتد.در صورتی که با نوشیدن محلول حالت تهوع یا استفراغ پیدا می کنید بهتر است برای حل موضوع به پزشکتان اطلاع دهید .

 داروهای احتمالی مورد مصرف قبلی

شما می توانید اکثر داروهایی که قبلاً مصرف می کردید را تا روز قبل از کونولوسکوپی ادامه دهید. پزشکتان داروهایی را که لازم است قطع کنید به شما اطلاع خواهد داد .در مورد آلرژی دارویی احتمالی حتماً به پزشکتان اطلاع دهید به خصوص در مورد مصرف داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت مثل وارفارین ،پلاویکس و آسپرین پزشک معالج را در جریان قرار دهید.

برای برگشت به خانه با توجه به این که به طور معمول برای انجام کونولوسکوپی داروی آرام بخش یا خواب آور دریافت خواهید کرد حتماً باید فردی شما را همراهی کند. اجازه ی رانندگی یا بازگشت به محل کار در روز انجام کونولوسکوپی به شما داده نمی شود .

 

انجام کونولوسکوپی

قبل از کونولوسکوپی پزشک معالج در مورد کاری که قرار است انجام شود مختصر با شما صحبت خواهد کرد و در مورد عوارض احتمالی توضیحاتی ارائه می شود و فرم رضایت نامه ای را امضا خواهید نمود. برای شما سرم وریدی وصل می شود و فشار خون و ضربان قلب حین انجام کونولوسکوپی تحت کنترل پزشک است .داروهای مورد نیاز شامل آرام بخش ،خواب آور ،ضد اسپاسم های روده ای و در مواقع لزوم داروی بیهوشی از طریق رگ به شما تجویز می شود. کولونوسکوپ لوله قابل انعطاف تقریباً به قطر انگشت اشاره است. از طریق دستگاه و به آرامی هوا به داخل کولون پمپ می شود و همزمان با باز شدن روده دیواره ی آن توسط پزشک معالج مورد ارزیابی قرار می گیرد. ممکن است همزمان با انجام کونولوسکوپی احساس نفخ یا درد ناشی ازاتساع گازی روده داشته باشید. از خروج احتمالی گاز از مقعد خجالت زده نشوید چرا که هوای مربوط به دستگاه است .در حین کونولوسکوپی ممکن است نمونه برداری از دیواره ی روده یا خروج پولیپ روده ای توسط پزشک معالج انجام شود .

 بعد از کونولوسکوپی

بعد از انجام کونولوسکوپی شما معمولاً در واحد ریکاوری تحت نظر قرار می گیرید تا زمانی که اثرات داروهای بیهوشی و خواب آور از بین برود. بیشترین شکایت بعد از کونولوسکوپی احساس تجمع گاز و درد احتمالی ناشی از آن است که به تدریج و با دفع گاز روده ای از بین می رود. همچنین احساس ناتوانی یا ضعف ناشی از داروهای دریافتی ممکن است تا چند ساعت ادامه یابد. همان گونه که ذکر شد در روز انجام کونولوسکوپی اجازه ی رانندگی یا برگشت به محیط کارتان را ندارید .اگر قبلاً تحت درمان ضد انعقاد یا آسپرین بوده اید در مورد شروع و زمان شروع مجدد دارو از پزشک کسب اطلاع نمایید.

 عوارض کونولوسکوپی

هر چند عوارض نادر است ولی ممکن است اتفاق بیفتد.

– خونریزی به دنبال نمونه برداری یا خروج پولیپ ممکن است اتفاق بیفتد ولی معمولاً خفیف است و کنترل می شود .

– آسیب دیواره ی روده مثل پارگی جزو عوارض نادر است

– عوارض مربوط به داروهای خواب آور و بیهوشی .

بعد از کونولوسکوپی در صورت هر کدام از موارد زیر فوراً پزشک معالج را در جریان قرار دهید :

– درد شدید شکمی (دل پیچه خفیف ناشی از گاز طبیعی است)

–  شکم شدیداً متسع و سخت

– استفراغ

– تب

– تداوم دفع خون(دفع مقادیر کم خون تا حدود ۳۰سی سی بعد از بیوپسی یا پولیپکتومی طبیعی است ) .

منبع: dr-kalani.ir

 





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: کولونوسکوپی , گوارش , روده بزرگ , آزمایش کولونوسکوپ , مقعد , روده کوچک , کم خونی فقرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: