سیاه‌وسفید برف در استان‌ها/تعطیلی مدارس،وضع جاده‌ها و لغو پروازها
نوشته شده توسط : webomomi120
مجموعه: اخبار اجتماعی

 

بارش برف
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
«برف» بازهم ایران‌گردی کرد، پدیده‌ای که به‌رغم خوشحالی مردم، پروازها را لغو کرد، موجب انسداد راه‌ها، تعطیلی مدارس و قطعی برق برخی مشترکان شد؛ این روایت سیاه‌وسفید برف در استان‌هاست.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: روایت برف در کشورمان حکایتی سیاه‌وسفید است، بارش برف در استان‌های مختلف کشور به رغم اینکه موجب خوشحالی مردم شد، اما مشکلاتی هم ایجاد کرد؛ قطعی برق برخی مشترکان، گرفتار شدن مسافران در محورها، تصادفات رانندگی، انسداد راه‌های روستایی و ... تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده به دنبال بارش برف طی دو روز گذشته است.

برف که می‌بارد هرچقدر دل بچه‌ها به تعطیلی مدارس خوش می‌شود، دل جاده‌ها می‌گیرد، روایت مسدود شدن محورها و یخبندان و کولاک تنها یک روی سکه برف در استان‌های مختلف کشور است. ارتفاع برف در نقاط مختلف کشور هم متفاوت بود، در برخی استان‌ها ساعت‌ها طول کشید تا خیابان‌های شهر مهیای تردد آن هم در شرایط ترافیک و کندی عبور و مرور شوند.

مدارس و دانشگاه‌های کدام استان‌ها تعطیل شدند؟(تکمیل می‌شود)

نام استان

توضیحات

البرز

بر اساس مصوبه آخرین جلسه کمیته بحران استان البرز و با توجه به برودت شدید هوا و یخ‌زدگی معابر همه مدارس استان در دو نوبت صبح و عصر فردا دوشنبه نهم بهمن‌ماه تعطیل است.

تمامی دانشگاه‌های استان به‌جز مواردی که امتحانات سراسری برگزار می‌شود نیز تعطیل فردا نهم دی‌ماه است.

ادارات و بانک‌ها نیز با دو ساعت تأخیر آغاز بکار می‌کنند.

تهران

با تصمیم اتاق بحران تهران و با توجه به ادامه بارش برف و یخبندان کلیه مقاطع تحصیلی و دانشگاه های استان تهران در دو نوبت صبح و عصر روز دوشنبه ۹ بهمن ماه تعطیل است.

همچنین در پی تداوم بارش برف، برودت هوا و لغزندگی، سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران فردا ۹ بهمن ماه تعطیل است.

قزوین

با تصمیم استاندار قزوین مدارس استان فردا تعطیل اعلام شد و ادارات نیز از ساعت ۱۰ صبح فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

قم

تمام مدارس استان قم در همه مقاطع تحصیلی فردا دوشنبه نهم آذرماه به علت برودت هوا و یخبندان در نوبت صبح و عصر تعطیل است.

همچنین بر اساس اعلام استانداری قم، آغاز به کار کلیه ادارات و بانک‌ها به غیر از دستگاه‌های امدادی و خدماتی فردا دوشنبه ساعت ۹ صبح خواهد بود.

گیلان

به دلیل بارش شدید برف، سرمای هوا، یخبندان شدید و مشکل تردد، فردا دوشنبه ۹ بهمن، تمامی مدارس مناطق دیلمان، عمارلو، رحمت آباد و بلوکات در دو شیفت صبح و عصر تعطیل است.

مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مدارس لاهیجان، آستانه اشرفیه، سیاهکل و رودبنه نیز فردا در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

همچنین مدارس مقطع ابتدایی مناطق رودبار، کومله، اطاقور و سنگر نیز در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

فعالیت های آموزشی همه ی مدارس دیگر مناطق گیلان در شیفت صبح به علت لغزندگی معابر با یک ساعت تاخیر آغاز می شود.

مازندران

براثر بارش برف و برودت هوا و یخبندان، مدارس برخی از مناطق استان مازندران در روز دوشنبه در نوبت صبح و عصر تعطیل هستند که تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بخش یانه سر بهشهر از جمله آن است.

تمامی مقاطع تحصیلی هزار جریب نکا، دودانگه و چهاردانگه ساری نیز روز دوشنبه تعطیل است.

مهمان سپید امروز بازهم راهی جاده‌ها شد تا برای مسافران و رانندگانی که به جاده زده بودند دردسرساز شود، هرجایی که برف لنگر انداخت، ماشین‌ها را هم با خودش متوقف کرد، تا ساعات شلوغی برای امدادگران و نیروهای پلیس رقم بزند.

خبرها از برخی جاده‌های غربی و مرکزی ایران حکایت انسداد است و خودروهایی که در برف‌گیر کرده‌اند، از زنجان و قزوین گرفته تا البرز و تهران، غرب و مرکز ندارد، روایت‌ها مشابه همدیگر است.

برف در کشورمان هر بار عزم باریدن کرد با خودش دو همراه جدانشدنی داشت، یکی تعطیلی مدارس و دیگری تعطیلی جاده‌ها!

اوضاع در جاده‌های روستایی هم تعریفی ندارد، از آذربایجان شرقی و غربی خبر می‌رسد که برف راه ارتباطی برخی روستاها را مسدود کرده است. نکته قابل‌تأمل در بارش برف طی زمستان امسال مسدود شدن برخی آزادراه‌های کشور بود.

وضعیت جوی

سازمان هواشناسی در اخطاریه ای آورده است: با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه یخ زدگی در معابر عمومی و جاده های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده های کوهستانی پیش بینی می شود. از اینرو به شهروندان گرامی توصیه می شود از سفر غیرضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از تجهیزات زمستانی و به خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند.

به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشنبه مدیریت در بهینه سوخت و انرژی به‌ویژه مصرف گاز جهت اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصیه می‌شود.

سازمان مدیریت بحران هم اعلام کرد: با توجه به استقرار سامانه بارشی که تا پایان هفته جاری در اکثر نقاط کشور فعال است، شاهد بارش شدید باران، برف و کاهش محسوس دمای هوا تا منهای ۲۰ درجه در استان‌های مختلف خواهیم بود.

در متن اطلاعیه سازمان مدیریت بحران کشور  آمده است: با عنایت به اخطاریه شماره ۶۶ هواشناسی مبنی بر کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه (۹ بهمن‌ماه) یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین‌شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برف‌گیر جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت محورها

سردار موسی امیری جانشین رئیس پلیس راهور گفت: ۱۷ استان کشور تحت تأثیر بارش‌ها قرارگرفته و شرایط ویژه‌ای در محورهای مواصلاتی کشور داریم.

وی با اشاره به مسدود بودن برخی محورها گفت: در استان قزوین، محورهای قزوین به زنجان، قزوین به رشت، قزوین به بویین‌زهرا و قزوین به همدان مسدود است. همچنین در استان البرز محورهای کرج به چالوس و کرج به ساوه نیز مسدود شده است.

جانشین رئیس پلیس راهور با اشاره به وضعیت جاده‌های شمالی گفت: محور هراز که صبح بازگشایی‌شده بود دوباره مسدود شده است.

وی همچنین به وضعیت محور تهران قم اشاره کرد و گفت: مسافران گرفتارشده در این محور تخلیه‌شده‌اند اما محور تا بهبود یافتن شرایط مسدود است و بازگشایی آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: در اکثر محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، گیلان و سمنان شاهد کولاک و یخ‌زدگی هستیم. بنا بر اعلام پلیس‌راه راهور ناجا بارش برف در اکثر محورهای استان‌های آذربایجان غربی، البرز، سمنان، کرمانشاه، گیلان، قزوین، قم، زنجان، همدان، ارتفاعات گلستان و استان تهران گزارش‌شده است.

همچنین در استان آذربایجان شرقی ( محور مرند- جلفا)،  استان خراسان رضوی ( محور تربت‌حیدریه –مشهد)،  استان مرکزی (محورهای اراک-توره و اراک –قم)،  استان لرستان (محور الشتر –کرمانشاه ) و  ارتفاعات محورهای کندوان، هراز و فیروزکوه شاهد بارش برف هستیم.

امدادرسانی در جاده‌ها

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به هموطنان متاثر از برف و کولاک از ۵ بهمن ماه تا ساعت ۱۰ صبح امروز (۸ بهمن ماه) در ۱۸ استان متاثر از برف و کولاک بیان کرد: استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، همدان و مرکزی متاثر از برف و کولاک بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ۳۱۰ تیم عملیاتی متشکل یک هزار و ۲۵۴ امدادگر نسبت به ارائه خدمات امدادی در ۱۱۸ محور شهر و روستا اقدام کردند، ادامه داد: در مجموع به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تن از هموطنان امدادرسانی شد و ۸ هزار و ۲۰۰ نفر هم به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به انتقال ۲۱ مصدوم به مراکز درمانی و درمان سرپایی ۶ مصدوم، خاطرنشان کرد:  ۱۰ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۳ هزار و ۷۰۰ بطری آب معدنی، ۲ هزار و ۵۰ قوطی انواع کنسروجات، ۳۰۰ کیلوگرم خرما، یک هزار قرص نان و ۲ هزار و ۷۰۰ بسته بیسکوییت میان هموطنان متاثر از برف و کولاک توزیع شده است.

فتحی در پایان تاکید کرد: طی این مدت یک هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو از برف و کولاک رهاسازی شد.

قطعی برق در برخی استان‌ها

بارش برف باعث قطعی برق در برخی استان‌ها نیز شده است. «محمود حقی فام» معاون شرکت توانیر در خصوص قطعی برق در برخی استان‌های کشور ناشی از بارش سنگین برف اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها تا ساعت ۱۰:۱۵ امروز صبح می‌توان گفت در استان تهران ۵۱ فیدر، مازندران ۵ فیدر، غرب مازندران ۴ فیدر، گیلان ۳ فیدر، قم یک فیدر، قزوین ۱ فیدر، البرز ۱۱ فیدر و در نهایت در زنجان ۱۱ روستا از مدار خارج و یا دچار قطعی برق شده‌اند.

وی افزود: عمده قطعی برق در بسیاری از استان‌های کشور ناشی از شکستن درختان در اثر سنگینی برف و افتادن آن‌ها بر روی سیم‌ها و کابل‌های برق بوده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد: به علت استمرار بارش‌ها ممکن است برخی از نقاط قطعی و اتصال دوباره آن‌ها دچار نوسان شود، با این اوصاف همکاران ما در شرکت‌های توزیع با تمام توان در حال اتصال دوباره شبکه برق در تمام نقاط کشور هستند.

حقی فام گفت: بااین‌حال با توجه به‌شدت بارش برف و البته گستردگی شبکه برق در کشور میزان قطعی برق ناچیز بوده و انشاء الله تا ساعات آینده برق نقاط قطع‌شده دوباره وصل خواهد شد.

غافلگیری مدیریت شهری تهران

بارش برف از عصر روز گذشته مدیریت شهری تهران را غافلگیر و معابر پربرف شهروندان برای ترددهای روزانه با مشکل روبه‌رو کرد. باوجودآنکه اعلام‌شده تمامی معابر اصلی برف‌روبی شده است اما به  دلیل عدم برف‌روبی معابر فرعی دسترسی خودروها به معابر اصلی ضعیف شده بود.

همچنین باوجود کاهش تعداد تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی هیچ‌گونه تمهیدی برای افزایش خدمات‌رسانی در حوزه اتوبوس‌رانی نشده است. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نیز با تأیید وضعیت نامطلوب خدمات‌رسانی به شهر و صحن علنی شورا گفت: شهرداری در بحث اخیر غافلگیر شد سطح شهر تهران برف آمد اما خدمات شایسته‌ای ارائه نشد.

وی افزود: سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان و امسال ۳۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده‌شده و هرسال پول پیمانکاران برف‌روب پرداخت‌شده اما خدمات‌رسانی مطلوب نیست، به خودم و شهردار تهران در این خصوص تذکر می‌دهم.

با توجه به بارش شدید برف و بررسی وضعیت خدمات‌رسانی در استان تهران، جلسه ستاد مدیریت بحران تهران برگزار شد.

شهردار تهران هم در بازدید از سایت برف روبی با بیان اینکه بخش عمده ای از زمین های سطح خیابان و به خصوص پیاده راه های تهران امشب یخ خواهد بست، گفت: فردا روز سختی از نظر جا به جایی در شهر است.

وضعیت پروازها

بارش برف همچنین باعث لغو تعدادی از پروازها شد که آخرین پیگیری‌ها حکایت از برقراری برخی پروازها دارد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که از شب گذشته و هم‌زمان با بارش شدید برف متوقف شد از دقایقی قبل آماده نشست‌وبرخاست پروازهای ورودی و خروجی شد و پس از بیست ساعت عملیات برف‌روبی، اولین پرواز ورودی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) دقایقی قبل به زمین نشست.

بر اساس این گزارش، پس از بارش شدید برف در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) دید افقی به کمتر از ۲۰۰ متر رسید و تمام پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه را متوقف کرد.

از شب گذشته حدود۱۸۰۰ نفر از مسافرانی که پرواز آن‌ها باطل‌شده و یا با تأخیر مواجه شدند در هتل فرودگاه و نمازخانه اسکان داده شدنداز شب گذشته حدود۱۸۰۰ نفر از مسافرانی که پرواز آن‌ها باطل‌شده و یا با تأخیر مواجه شدند در هتل فرودگاه و نمازخانه اسکان داده شدند.

در آخرین اظهارنظر مسئولان فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هم اعلام کردند که با بازگشت دید افقی و افزایش دامنه آن به ۶۰۰ متر، پروازهای خروجی از فرودگاه مهرآباد تهران از سر گرفته‌شده است. البته در این اطلاعیه تأکید شده است: مسافران  که قصد سفر هوایی دارند می‌توانند پیش از عزیمت به سمت فرودگاه، با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند و یا از طریق mehrabad.airport.ir از وضعیت پروازها مطلع شوند.

وزیر راه و شهرسازی هم از فراهم شدن شرایط نشست‌وبرخاست در فرودگاه امام خمینی (ره) و ازسرگیری پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه مهرآباد خبر داده است.

امداد رسانی سپاه و نیروهای مسلح

به دنبال مشکلات رخ‌داده در جریان بارش برف  در شهرهای مختلف، سخنگوی سپاه گفت: در برف اخیر برنامه امدادرسانی توسط سپاه‌های استانی با قوت در حال اجرا است و نیروهای ما در کنار سایر نیروها فعال هستند.

سردار شریف با بیان این‌که امروز قرارگاه‌ها، سپاه‌های استانی و حتی ناحیه‌های بسیج برنامه مشخصی را برای امدادرسانی دارند، افزود: نیروهایی چون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با توجه به تجهیزات سنگین در محدوده پروژه‌های خود؛ کار امدادرسانی را در این محدوده‌ها آغاز می‌کنند و سایر نیروها چون یگان‌های بهداشت و درمان نیز وارد صحنه می‌شوند.

سردار سرلشکر محمدباقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در پی بارش برف و باران در بسیاری از استان‌های کشور، که باعث بسته شدن برخی راه‌های مواصلاتی شهری و روستایی و گرفتار شدن هم‌وطنان در جاده‌ها و مسیرهای برف‌گیر شده است، گفت: نیروهای نظامی و انتظامی در سراسر کشور همچون گذشته آمادگی دارند، برای کمک به دولت در مدیریت بحران، امکانات لجستیکی و توان انسانی خود را در اختیار نیروهای امدادی قرار دهند.

دستور جهانگیری

اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه) در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر راه و شهرسازی و استانداران البرز و قم، خواستار اقدامات فوری برای روان‌سازی راه‌ها و یخ‌زدایی از مسیرها شد. وزیر راه و شهرسازی که در جلسه ستاد مدیریت راه‌های کشور مستقر بود و استانداران‌ البرز و قم نیز در این تماس‌های تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت راه‌ها و اقدامات انجام‌شده برای روان‌سازی مسیرها ارائه کردند.

 

آذربایجان شرقی

به دنبال بارش شدید برف، کولاک و سردی هوا مدارس برخی از شهرهای استان امروز یک‌شنبه تعطیل اعلام شد.  و اما در این استان همچنان راه برخی روستاها مسدود است. تیمور امیرانلوی سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان هشترود در گفتگو با خبرنگار مهر  گفت: اکثر راه‌های روستایی شهرستان هشترود  در اثر بارش برف و کولاک مسدود شده است.

وضعیت بارش‌ها در آذربایجان شرقی به‌گونه‌ای است که سرهنگ جواد ناموران رئیس پلیس‌راه استان آذربایجان شرقی از لغزندگی بیشتر محورهای مواصلاتی استان خبر داده و گفته است: هم‌اکنون در آزادراه تبریز - تهران، محور تبریز - میانه، محور تبریز -اهر -کلیبر و محور تبریز -مرند -جلفا بارش شدید برف گزارش می‌شود و رانندگانی که قصد تردد در این مسیرها را دارند حتماً زنجیر چرخ و لوازم ایمنی خودرو را به همراه داشته باشند.

وی از رانندگان وسایل نقلیه خواست در هنگام بارش برف و یخبندان از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

آذربایجان غربی

در آذربایجان غربی هم بارش راه ارتباطی ۶۰ روستا در سلماس، ۱۵ روستا در چالدران، ۱۰۵ روستا در ارومیه و ۳۰ روستا در خوی را مسدود کرده و هم‌اکنون روند عادی زندگی در شهرهای استان ازجمله تردد در خیابان‌ها مختل شده است. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از انسداد راه ارتباطی ۳۸۴ روستای استان به دلیل بارش برف و کولاک خبر داد.

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر پنج محور اصلی در استان به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر به علت کولاک شدید در گردنه دوآب محور مذکور مسدود است و تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانویه از تردد در محور پیرانشهر نقده خودداری شود.

علی‌اکبری همچنین از مسدود بودن محور تمرچین پیرانشهر خبر داد و از رانندگان خواست از تردد در این محور به دلیل انسداد خودداری کنند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به بارش برف و لغزنده بودن جاده تردد در محور پیرانشهر سردشت فقط با زنجیر چرخ مقدور است.

اصفهان

و اما در استان اصفهان حسن خدابخش رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی روزهای یکشنبه تا دوشنبه سامانه فعال بارشی منجر به بارش برف و باران به‌ویژه طی روز یکشنبه در اکثر نقاط استان خواهد شد.

وی اعلام کرد: از دوشنبه تا اواخر هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما در استان خواهیم بود.

بارش برف زمستانی هم از نخستین ساعات صبح امروز ۸ بهمن ماه در شهرستان کویری و خشک آران و بیدگل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. رئیس اداره اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: بارش برف و مه گرفتگی در جاده‌های محورهای شمال و شرق استان اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

استان اردبیل

بارش مداوم و سنگین برف طی دو روز گذشته تمامی شهرهای اردبیل را سفیدپوش کرد، اما با توقف بارش کاهش شدید دما و وقوع یخبندان برای چند شب آینده پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در چند روز گذشته بیشترین میزان بارش برف با ۷۴ سانتی‌متر در روستای آلوارس از توابع سرعین، ۴۲ سانتی‌متر در بلقیس از توابع نمین و ۳۵ سانتی‌متر در کورائیم اردبیل به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از امدادرسانی به هزار و ۶۰۰ خودرو گرفتار در برف در جاده‌های این استان خبر داد.

استان البرز

مدیرکل هواشناسی استان البرز هم با اشاره به اینکه فردا در سطح استان شاهد یخبندان خواهیم بود، از بارش ۷۰ سانتی‌متری برف در ارتفاعات استان خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به اینکه محور کرج - کندوان آماده تردد است، گفت: مسیر اصلی پاک‌سازی‌شده و در حال انجام پاک‌سازی شانه‌ها هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز به خدمات‌رسانی به چهار هزار و ۵۰۰ نفر درراه مانده ناشی از بارش برف در حوزه استان اشاره کرده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز هم از بازگشایی اتوبان کرج در محدوده استان البرز خبر داد.

استان تهران

در استان تهران هم علاوه بر کندی تردد در معابر و خیابان های شهری برخی آزادراهها و پروازها هم دچار مشکلاتی شدند تا شهردار تهران در توییتی از مردم دعوت کند در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف کمک کنند.

استاندار تهران هم گفت: مدارس و دانشگاه های استان تهران دوشنبه تعطیل شد، اما در خصوص تصمیم به تعطیلی ادارات به عهده ستاد مدیریت بحران استان نیست و فقط با نظر دولت انجام می شود.

وی افزود: براساس گزارش های ارائه شده در جلسه ستاد مدیریت بحران از دستگاه های خدمات رسان، همه محورهای مواصلاتی از جمله مسیرهای تهران-قم، تهران- کرج با تلاش عوامل پلیس راهور باز است و تردد در همه بزرگراه ها و راه های اصلی و فرعی به روال عادی بازگشته است.

استاندار تهران با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش دما در روز دوشنبه عنوان کرد: به شهروندان توصیه می کنیم از تردد غیر ضروری به دلیل بخبندان و لغزندگی معابر و سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: محور هراز در استان مازندران و شرق تهران به دلیل بارش برف وکولاک تا اطلاع ثانوی مسدود است.

مدیرعامل هلال احمر استان تهران هم از امدادرسانی به ۱۸۳۱ خانوار گرفتار در برف در این استان خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شده است.

استان زنجان

سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بارش برف و کولاک شدید و نبود دید کافی در برخی محورهای مواصلاتی استان زنجان وجود دارد، افزود: در حال حاضر جاده قدیم و آزادراه زنجان به قزوین و همچنین مسیر زنجان - طارم و زنجان - تهم - چورزق به دلیل وقوع کولاک شدید و نبود دید کافی و یخبندان بودن سطح جاده تا اطلاع ثانوی بسته است.

رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: بارش برف و کولاک شدید باعث انسداد آزاد راه‌های زنجان به قزوین و زنجان به تبریز شده است.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان هم گفت: با توجه به برودت هوا و کولاک شدید، راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در استان زنجان مسدود است.

استان سمنان

بارش برف در استان سمنان پس از مدت ها شهرهای این استان شامل مهدیشهر، امیریه و میامی را سپید پوش کرد. معاون جمعیت هلال احمر استان سمنان با اشاره به بارش شدید برف در مناطق مرتفع استان، گفت: در این راستا تا کنون به ۷۹ نفر امداد رسانی صورت گرفته است.

حادثه قابل ذکر روز یکشنبه در استان، مفقود شدن سه نفر در گردنه اروانه سرخه است که این افراد طبق گزارش خانواده هایشان برای جمع آوری هیزم به منطقه وارد شده و مفقود شدنشان صبح یکشنبه گزارش شده است.

استان سیستان و بلوچستان

در این استان هم کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که یخبندان شبانه از دوشنبه شب با نفوذ توده هوای سرد در نیمه شمالی استان تشدید می شود.

مسئول روابط عمومی فرودگاه های سیستان و بلوچستان گفت: پرواز های زاهدان به تهران و زاهدان به مشهد امروز یک‌شنبه لغو شده است.

استان قزوین

در استان قزوین هم مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: با ورود سامانه هوای سرد و بارش برف و افزایش برودت هوا در استان قزوین، مصرف گاز طبیعی به مرز ۱۶ میلیون مترمکعب در روز رسید.

در این استان برای جابجایی مسافران قطار متوقف شده تبریز به تهران در محدوده زیاران هماهنگی لازم برای اعزام قطار کمکی انجام شده است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین هم گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر با رهاسازی ۱۲۴۶ دستگاه خودرو بیش از ۶۰۰۰ نفر در راه مانده را در مراکز امدادی اسکان دادند.

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: تمام محورهای مواصلاتی استان قزوین به علت کولاک شدید مسدود است. نصرالله بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون در محور آزاد راه قزوین کرج محدوده شهرستان آبیک شاهد بارش مقطعی برف و کولاک و آزاد راه قزوین _ رشت محدوده کوهین بارش مقطعی برف و کولاک شدید هستیم.

جواد حق لطفی مدیر راهداری استان قزوین گفت: به دلیل بارش شدید برف و کولاک و لغزنده شدن جاده‌ها، آزادراه قزوین به زنجان مسدود شد  و تردد خودروها در این مسیر از جاده قدیم قزوین به زنجان امکان‌پذیر است.

استان قم

بارش اولین برف زمستانی طی سال جاری که از شب گذشته در قم آغاز شد باعث سفیدپوش شدن شهر و تعطیلی مدارس این استان شد.بارش نزولات آسمانی از عصر روز گذشته در استان قم آغاز شد که در بخش‌های کهک، خلجستان و دستجرد و ارتفاعات به‌صورت برف و در شهر قم به شکل باران بود.

به علت برف و کولاک شدید، تردد در محورهای استان قم به‌سختی و با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه جاده گرمسار به علت بارش برف مسدود است، گفت: همه راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی که در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد باز است.

اتوبان قم - تهران و جاده قدیم تهران به علت بارش شدید برف و کاهش دما مسدود شد و امکان تردد در این مسیرها وجود ندارد. بسیاری از خودروهایی که از شب گذشته وارد این مسیر شده‌اند هنوز به مقصد نرسیده‌اند و امکان اتمام سوخت برای این وسایل نقلیه وجود دارد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم هم گفت: ۲۹ تیم امدادی هلال احمر به اتوبان و جاده قدیم قم تهران و همچنین به مسیر قم ساوه اعزام شده‌اند.

کارشناس مسئول هواشناسی استان قم گفت: بارش برف و باران از عصر امروز یکشنبه در قم قطع می‌شود و هوای این استان صاف خواهد شد.

استان کردستان

در استان کردستان نیز به گفته معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان راه ارتباطی ۱۵۰ روستا به دلیل بارش برف در دو روز اخیر در این استان مسدود است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: در دو محور سقز و دهگلان امدادگران این جمعیت به بیش از ۱۳۰ نفر از مسافرانی که در راه مانده بودند، خدمت رسانی کردند.

استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه فرمانده پلیس راه از لغزندگی معابر و ترافیک نسبتا سنگین در محورهای استان و در نتیجه بارش برف خبر داد و بر لزوم رعایت موارد ایمنی از سوی رانندگان تاکید کرد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه هم از کاهش محسوس دمای هوا و وقوع یخبندان در استان خبر داد.

استان گیلان

سومین روز بارش برف در مناطق کوهستانی و جلگه ای گیلان با بسته شدن راه ۵۴ روستا و قطعی برق سه هزار مشترک همراه بود و به گفته مسئولان تلاش می شود که برق مشترکان تا امشب وصل می شود.

رئیس پلیس راه گیلان بااشاره به مسدود بودن محورقزوین به رشت درگردنه کوهین، گفت: پلیس راه گیلان نیز برای کمک به این موضوع ازتردد خودروها درمحورهای منتهی این استان به قزوین جلوگیری می کند.

دانشگاه آزاد اسلامی شهرهای سیاهکل ، لاهیجان ، آستانه اشرفیه و رودبار به علت بارش سنگین برف و سختی تردد در این مسیرها امروز تعطیل شد.

بازی امروز بین تیم های فوتبال ملوان بندرانزلی و صبای قم از سری مسابقات جام آزادگان به علت بسته بودن راه ها و عدم حضور تیم صبای قم در انزلی لغو و به روز دوشنبه موکول شد.

کارشناس سازمان هواشناسی گیلان با اشاره به وزش شدید باد به ویژه درنواحی ساحلی استان ، گفت: باخروج این سامانه هوایی از فردا در روزهای پایانی هفته شاهد یخبندان شدید در استان هستیم.

استان لرستان

در استان لرستان نیز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برف‌روبی ۸۵۳ کیلومتر از جاده‌های لرستان خبر داد و گفت: با توجه به تداوم بارش برف، برخی محورهای روستایی هنوز برفروبی نشده و تلاش اکیپ‌ها برای برقراری تردد روان در این محورها ادامه دارد.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل راهداری لرستان، تردد روان در همه محورهای لرستان برقرار است. در این استان امروز مدارس بخش کاکاوند تعطیل شد.

راهداران لرستانی هم از روز گذشته با آمادگی کامل، کار برف‌روبی و نمک‌پاشی محورها را در دستور کار داشتند، به‌گونه‌ای که برخی جاده‌ها ۶ مرتبه برف‌روبی شد.

استان مازندران

برف اگرچه کمی دیر در مازندران بارید اما بالاخره رویای شب‌ها و روزهای برفی رنگ گرفت و چتر سفید بر دامن طبیعت گسترده شد و ارتفاع برف در برخی مناطق از جمله کجور به یک متر می رسد.

بخشدار کجور ارتفاع برف در این بخش کوهستانی را بین ۵۰ سانتی متر تا یک متر اعلام کرد و گفت: راههای بیش از ۶۶ روستای این بخش مسدوده شده است. بخشدار مرکزی شهرستان جویبار هم از قطع ارتباطی راه ۲۰ روستا به مرکز شهرستان درپی بارندگی دو روز اخیر خبر داد.

استان مرکزی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تردد در محور ساوه-تهران که از ساعات اولیه امروز به سبب بارش برف سنگین و ترافیک خودروها مسدود شده بود، برقرار شد. با وجود برقراری تردد در محور ساوه- تهران، اما همچنان رفت و آمد خودروها در این محور با روند کندی همراه است.

ایرج کهریزی اظهار داشت: محور بویین زهرا در استان مرکزی که از ساعات اولیه امروز به علت بارش سنگین برف دچار انسداد شده بود، همچنان مسدود است.

استان همدان

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: تاکنون ۷۵ هزار کیلومتر از راه های استان همدان برف‌روبی و نمک‌پاشی شده است.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت دید در جاده‌های استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون محوری که بسته شده و یا مشکل تردد داشته باشد، گزارش نشده است.

تصاویری از بارش برف

 

 

 

 

 

 

 

 





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: اخبار , خبر , بارش برف , برف , پلیس راه , تصاویر بارش برف , تهران , مسدودی راه ها , همدان , قم , آذربایجان ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: