عضو شوید
عضویت سریع
آمار مطالب
آمار کاربران
کاربران آنلاین
آمار بازدید
بازیگری محبوب به جایگاه ارزشمندی دست پیدا کند.
خسرو شکیبایی
پس از آن در اواسط دهه ۷۰ پرویز پرستویی با ایفای انواع و اقسام نقشها در ژانرهایمختلف (از ژانر اجتماعی گرفته تا کمدی و دفاع مقدسی) توانست در شمایل بازیگری که حضورش در هر فیلمی موفقیت در گیشه را همراه میآورد ظاهر شود.
پرویز پرستویی
از اواخر دهه ۷۰ به بعد که ورود جوانها به سینما سهلتر شد، جوانهای بسیاری وارد این عرصه شدند.هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، لیلا حاتمی، محمدرضا گلزار و حامد بهداد هر کدامدر دورهای توانستند مخاطب را به سالنهای سینما بکشانند. /سوپر استار سینمای ایران
شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نیز از اواخر دهه ۸۰ و با بازی در فیلمهای فرهادی بودکه به محبوبیت فوقالعادهای بین مردم رسیدند و در سالهای اخیر هم رضا عطاران هنرپیشهای استکه با استفاده از ظرفیت پولسازیاش میتواند کمابیش ضامن فروش مناسب یک فیلم سینمایی باشد.
بیشک هر کدام از ستارههایی که در بالا از آنها نام بردیم، در مقاطعی هم نتوانستندبه خودی خود مردم را به شکلی گسترده به سالنهای سینما بکشانند و فیلمهایی هم داشتندکه به اصطلاح نفروخت و بنابراین نسبت به این که در سینمای ایران سوپراستار یا فوقستارهای وجود دارد، شبهههایی را به وجود آورد!
چراکه یکی از ویژگیهای یک سوپراستار برخورداری از قدرت جذب وسیع مخاطب برای فیلم سینمایی (بدون توجه به کیفیت داستان و کارگردانی) است.
شهاب حسینی و ترانه علیدوستی
سوپراستار به معنای واقعی نداریم
بهزاد عشقی منتقد و مدرس سینما نیز با تعریف واژه سوپراستارمیگوید:سوپراستار بازیگری است که نامش به تنهایی میتواند فروش یک فیلم را تضمین کندو معمولا اگر سوپراستاری یک یا دو فیلم کمفروش داشته باشد بتدریج از گردونه ساز و کار در سینما حذف میشود.از سوی دیگر معمولا سوپراستارها نمادی از زیبایی، قدرت، جوانمردی و بازیگرانی
تک نقش بودند. برای مثال جان وین همیشه هنرپیشهای وسترنی در خدمت مردم و قانون بود،اما در سینمای ایران مفهوم سوپراستار، به یک غلط متداول تبدیل شده است.
ما بازیگران محبوب داریم، اما سوپراستار به معنای دقیق کلمه نداریم. حتی بازیگری مثلمحمدرضا گلزار یا شهاب حسینی که بازیگر قدرتمند و بااستعدادی هم هست، فیلمهایی دارند که در گیشه نمیفروشند.
بنابراین در یک اقتصاد سوبسیدی ـ دولتی اشتباها بعضی از بازیگران عنوان سوپراستاررا یدک میکشند و چون اقتصاد سینمای ایران، اقتصاد بخش خصوصی نیست،برگشت سرمایه هم برایشان مهم نیست.او ادامه میدهد: بازیگران سینمای ایران دستمزدی میگیرند که یک دهم آن در اکران عمومیبرنمیگردد و دریافت چنین دستمزدهایی به خودی خود از عوامل بحران در سینمای ایران است.
عشقی در پایان یادآور میشود: اگر بخواهم با اغماض نام یک بازیگر را که حضورش تضمینکنندهگیشه است نام ببرم به رضا عطاران اشاره میکنم که جز یکی دو مورد نامش به تنهایی برای فروش فیلم کفایت میکند.
عطاران نمادی از آدمهای میان مایه است که زشتیهای جهان را به سخره میگیردو این برای مردم دیدنی است، اما من در چند مقاله به این نکته اشاره کردم که وقتی یکسوپراستار محبوبیت خودش را بیش از حد صرف فیلمهای نازل میکند، کمکم خودش را هم زیرسوال میبرد.
مثلا مردم به خاطر نام رضا عطاران میروند و فیلمی مثل «دراکولا» را میبینند،اما راضی از سالن سینما برنمی گردند. چنین روندی اگر همین طور ادامه پیدا کند حتی نام رضا عطاران هم نمیتواند فروش فیلمی را تضمین کند. /سوپر استار سینمای ایران
آنتونیا شرکا، منتقد سینما درباره وجود سوپراستار در سینمای ایران تاکید میکند:در دهه۶۰ از آنجا که سیاستهای سینمایی مخالف چهرهسازی بود این جریان اتفاق نیفتادو بازیگری برجسته نشد، اما از اواخر دهه ۶۰ به بعد بود که نیکی کریمی در«عروس» چهره شد و استارها کمکم وارد سینمای ایران شدند که البته همیشه حضورشان (بخصوص برای خانمها) از سوی مراجع سینمایی محل مناقشه بوده است.
نیکی کریمی
این استاد دانشگاه میافزاید: در سینمای ایران همواره بودند بازیگرانی که حضورشانتضمینکننده فروش در گیشه بوده، مثلا در حال حاضر نوید محمدزاده یا الناز شاکردوستبه یک استار تبدیل شدند یا در سالهای پیش مهناز افشار چنین وضعیتی داشت.
نوید محمدزاده و الناز شاکردوست
این بازیگران وقتی به مجامع عمومی میآیند با استقبال مردم مواجه میشوند،اخبار و حواشیشان دائما پیگیری میشود و تمام اینها حاکی از استار بودنشان است، اما قطعا این ویژگی دلیل بر خوب و بینقص بودن آنها نیست.
او میگوید: به هر حال در سالهای اخیر با وجود نشریات زرد و فضاهای مجازی بازیگرانیبه چهره و ستاره تبدیل شدند و من معتقدم در سینمای ایران استار وجود دارد، اما سوپراستار نه.
کارگردان هم میتواند سوپراستار باشد
تهماسب صلحجو، رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی عنوان سوپراستاریرا تنها مختص به بازیگران نمیداند و به جامجم میگوید: در هر دورهای بازیگرانی کهروی پرده سینما میدرخشند و در خاطرات مردم جایگاه خوبی پیدا میکنند ستاره نام میگیرند و بعضیها که از ستاره هم بالاتر میزنند، عنوان سوپراستار را به خود میگیرند.
البته این عنوان فقط به بازیگر تعلق نمیگیرد و حتی ممکن است کارگردانی به قدری سوپراستار شود که مردم به خاطر نام او به تماشای فیلمش بنشینند.
این منتقد سینما یادآور میشود: از نظر من سوپراستار سینمای ایران رضا کیانیان است. /سوپر استار سینمای ایران
رضا کیانیان
او بازیگر خوبی است و موردپسندم است یا از خانمها فاطمه معتمدآریا میتوانم نام ببرم که بازیگر توانمندی است و هر فیلمی که بازی کند برای من دیدنی است.
فاطمه معتمدآریا
الناز شاکردوست
محمدرضا گلزار
لیلا حاتمی
هدیه تهرانی
ابوالفضل پورعرب
ترانه علیدوستی
persianv.com
کد را وارد نمایید:
تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان webomomi120 و آدرس webomomi120.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
RSS