ما امر به معروف و نهی از منکر کردیم نه تهدید

به گزارش افکارنیوز، خلیل موحدی محصل، عضو سابق شورای شهر مشهد که او را به عنوان عامل ارسال پیامک های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس در ماجرای تصویب «اف ای تی اف» و ««سی اف تی»» معرفی می کنند، با تکذیب این موضوع می گوید: «هیچ پیامک تهدیدآمیزی ارسال نشده و فقط درباره الحاق ایران به کنوانسیون های بین المللی به روشنگری و امر به معروف و نهی از منکر پرداخته ایم».  هم اکنون مشروح این گفت و گو را پیش رو دارید.

*ظاهرا پیامک های شما در فضای رسانه ای بازتاب زیادی داشته، اگر امکان دارد، در این رابطه توضیحاتی ارائه بفرمایید.  

بنده عامل ارسال پیامک به نمایندگان مجلس نبودم و خودم حتی یک پیام هم ارسال نکرده ام، بلکه روش اعتراض پیامکی را به دیگران آموزش دادم. در این زمینه جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان مختلف برگزار و مسئله از حیث حقوقی، اقتصادی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفت و مردم و نخبگان فهمیدند که دارد کلاه سرشان می رود و مجلس متوجه نیست. یکی از روش های نقد و اعتراض به این مسئله که جنبه قانونی داشته باشد، همین ارسال پیامکی است و حتی عنوان کرده ایم که پیامک خلاف اخلاق و توهین و تهدید ارسال نشود و هرکس ارسال کند، خودش باید مسئولیتش را بپذیرد.

از سوی دیگر همه از این نوع شیوه استقبال کرده اند و اثر خیلی خوبی هم داشته و در واقع این حرکت ملی بوده است.

*آیا با شما درباره متن پیامک ها مشورت می شد و در جریان قرار می گرفتید؟

خیر، بنده در جریان نبودم. 

*برخی نمایندگان مدعی شده اند که پیامک ها محتوای تهدید آمیز داشته و در آن کلیدواژه «استخر فرح» به کار رفته، ارزیابی شما درباره این ادعا چیست؟

خودشان هم می توانند عده ای را بسیج کنند که چنین پیامک هایی را ارسال کنند. هرکس پیامک زده، خودش باید مسئولیت بپذیرد. البته من از متن پیامک ها با خبر نیستم اما آنهایی که از طریق بنده آموزش 

دیده اند، قرار بوده، پیامک هایی را با محتوای توصیه و روشنگری و عواقبی که تصویب این لوایح برای کشور دارد، به دست اندرکاران و نمایندگان مجلس ارسال کنند. منش و روش ما امر به معروف و نهی از منکر است، بازهم این مسیر را ادامه خواهیم داد. نه امر به معروف و نهی از منکر را کنار خواهیم گذاشت و نه دلسرد خواهیم شد. اگر چندنفری مرتکب خطا می شوند یا خودشان عده ای را بسیج می کنند تا پیامک های تهدیدآمیز را به منظور مظلوم نمایی ارسال کنند، حسابش جداست. 

ما از روش های درست استفاده می کنیم و هرجایی مسئولان ما دچار انحراف شده و بخواهند خطا کنند، توصیه و روشنگری خواهیم کرد و این مسئله فقط مختص قوه مجریه هم نیست و اگر سایر قوا هم دچار اشتباه شوند، این اقدام را انجام می دهیم. بی تردید یکی از روش های ارتباطی همین است و مردم از این طریق می توانند حرف خود را به گوش مسئولان شان برسانند. 

*ارسال این پیامک ها از چه زمانی آغاز شده و راجع به چه مسائلی روشنگری شده است؟

این مسئله تقریبا از همان مرحله اول «اف ای تی اف» عمومی شد و این پیامک ها آنقدر اثربخش بود که در مرحله؛ اول، اف ای تی اف از دستور کار مجلس خارج شد. در حال حاضر هم علیرغم اینکه «سی اف تی» در مجلس به تصویب رسید اما شاهد اثرگذاری پیامک ها بودیم چون 170 تا 180 نماینده موافق به 143 موافق کاهش یافت. 

*نقد شما به مسئله لایحه الحاق ایران به «سی اف تی» چیست؟

مقام معظم رهبری در صحبت هایشان تاکید کرده اند که پیوستن به این کنوانسیون ها به نفع ما نیست چون جامعه بین المللی به دنبال منافع ایران نیست. طبق فرموده رهبری هر قانونی که در این حوزه نیاز داریم، باید خودمان تدوین و تصویب کنیم. کشورهایی که «سی اف تی» را 

نوشته اند، هنوز 170 تا 180 میلیارد دلار پول ما از زمان شاه دستشان مانده و آیا این واقعا خنده دار نیست؟ منافقینی که 17 هزار انسان را در این کشور کشته اند در آمریکا دفتر دارند و مقرشان در فرانسه است و دارند از این ها کمک می گیرند. بعد ما بیاییم لایحه آنها را برای مقابله با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی را تصویب کنیم؟ مگر عراق و ترکیه این لایحه را نپذیرفته اند، چطور داعشی ها نفت کرکوک و موصل را از طریق ترکیه فروختند و هیچ کس صدایش در نیامد. 

*گفته می شود که حق شرط گذاشته شده!

در قوانین بین المللی حق تحفظ هیچ جایگاهی ندارد. ضمن اینکه اگر «اف ای تی اف» را هم تصویب کنیم، تازه کشورهای دیگر باید نظر بدهند که آیا ما را از لیست سیاه خارج کنند یا نکنند. بنابراین تلاش برای تصویب این لایحه یا نادانی است یا خیانت. 

صورت و ظاهر قوانین بین المللی معمولا قشنگ است ولی آیین نامه ها و اجرای آن گلوی کشورها را می گیرد به عنوان مثال مکزیک در پولشویی پیش روست ولی ایران و کره شمالی که متخاصم آمریکا هستند در لیست سیاه قرار می گیرند. ما این مسئله را منکر می دانیم و در مقابل منکر حتما وظیفه مان را در این رابطه انجام می دهیم. 

دادستان ما اگر به دنبال احقاق حقوق مردم است باید از آقای مطهری و لاریجانی ادله بخواهد که این پیامک های تهدیدآمیز از کجا بوده؟ آیا 

این ها نظام مند بوده است؟ یا با هماهنگی ارسال شده است.